Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Můj nejmilejší spratek

„Tak tohle teda ne, takhle se k tátovi chovat nebudeš! Běž vedle, takovouhle holčičku vidět nechci!“říkám důrazně zvýšeným hlasem maličké a ukazuji na dveře do ložnice, i když upřímně řečeno v našem bytě se moc nikam jinam vedle jít nedá. A na balkón bych jí přece jen ještě neposílal, teploty venku pořád nejsou nic moc… Znovu se po mně ohnala ručičkou, ve tváři zarputilý výraz jak Attila Hun v čele své armády rozzuřených divochů při vojenském tažení.„Běž vedle!“vznesl jsem opětovně svůj požadavek a přidal znovu to zbytečné orientační gesto. Rázně semkla ruce v bok, pohodila kabelkou trochu na stranu, aby jí nepřekážela v chůzi, otočila se a s přehrávaným důrazem na každý krok odpochodovala za dveře. 

Stěží jsem zadržoval smích a zároveň přemýšlel, jak tohle domácí násilí vůči mé osobě efektivně řešit, aniž bych se uchýlil ke stejným metodám jako protistrana, což by, přiznejme si to, nebylo ideální. „To je zase den,“ říkám Lucce, která vylézá z koupelny, kde si sušila vlasy. „Co s ní budeme dělat?“

Maličká vedle po chvíli začíná brečet a volá mámu. Jen pro pořádek: Dveře jsem za ní nezabouchnul, byly otevřené, i když se přiznám, že metodu „na pár vteřin zavřených dveří“ jsme už párkrát vyzkoušeli. A taky mi jednou ujeli nervy a lehce jsem jí plácl přes zadek. Věřím ale, že tento politováníhodný incident snad nerozjede celospolečenské debaty o zákazu fyzického kontaktu mezi rodiči a dětmi podporované nějakým samozmocněncem pro lidská práva. Ostatně vraťme se k jádru problému, totiž že jsem to byl já, komu byl před malou chvílí uštědřen políček přes obličej a vytrháno několik vlasů, které má maličká ještě jako nevyvratitelný důkaz v ručičce, jelikož si jejich usvědčující váhu určitě neumí uvědomit.

Jinak si toho ale uvědomuje čím dál tím víc. Už nemůže být pochyb, že přesně ví, co jí říkáme. Fakt, že ne vždy se tím řídí, rozhodně nedokazuje, že neví, co po ní chceme. Ostatně z jejího výrazu tváře je často vidět, že to ví až moc dobře a výborně si to „neporozumění“ užívá. Stejně tak ale dokáže poznat, že mě něco pobaví, a pamatuje si to. Jednoho dne za mnou přišla s takovou legrační taneční kreací, kdy se kroutí jako dámička a špulí u toho také podobně pusu. Hrozně mě to rozesmálo a rozesmívá pořád, takže maličká to čas od času sama vytáhne, když vidí, že bych potřeboval rozveselit. Prý jí to naučila „babí Danča“, což je sice možné, ale také se tomu dá těžko věřit. Možná jí jen první napadla, když jsme se ptali.

Také už si k nám vytváří silnější pouto, což se občas projevuje, když je někdy u babičky a u dědy. Tedy, abych byl upřímný, plačtivě volá spíše „mamííí", ale beru to tak, že tím určitě myslí i mě. Určitě ano… Pravda ale je, že některým věcem samozřejmě ještě rozumět nemůže. Zato dokáže opakovat a tvářit se, jako když tomu rozumí lépe než my.

Lucka, jejíž životní sny v podobě cestování po světě se za poslední dva roky omezily na okolní státy a jejich několikahodinové či v lepším případě několikadenní návštěvy (plus předminulý víkend výlet na Ještěd), se čas od času zasní o exotických cestách na druhou stranu zeměkoule. Po jednom takovém zasnění na mě položila ruku, zatřásla mnou a v přítomnosti maličké povídá: „Táto, dělej něco, ať můžeme někam letět letadlem.“ Maličká pak za mnou celé odpoledne chodila a co nejhlasitěji křičela: „Tááátooo, něco, letadlem!“. Když pak před pár dny přišla, ukázala mi nohu a pronesla „Boty, nový“, pochopil jsem, že se mnou začíná být zle a mé postavení v téhle rodině nebude jednoduché…

Maličká byla stále v ložnici a Lucka jí trpělivě vysvětlovala, že k tátovi se takhle nechová, že nás nemůže plácat a podobné výchovné věci, které určitě padaly na úrodnou půdu. Poté maličká vystrčila nejprve hlavičku, aby obhlédla terén. Pomaloučku ke mně přicupitala s hlavou skloněnou k podlaze. Položila svojí ruku na mou, začala mě hladit a přitulila se ke mně hlavičkou. Pohladil jsem jí po vláskách a pošeptal jí, že takhle je to v pořádku a že už se na ní nezlobím. „Dáš mi pusu?“  Přikývla, vyšpulila rtíky a políbila mě na tvář. „A je to!“ zvolala vítězoslavně, ruce si dala v bok a vesele odpochodovala. „Jde to rychleji, než jsem čekal,“ pomyslel jsem si a zůstal civět v němém úžasu, přemítaje o nastupující pubertě u mé dvouleté dcery. 

Autor: Petr Vurbs | neděle 9.3.2014 19:20 | karma článku: 16,42 | přečteno: 916x
  • Další články autora

Petr Vurbs

Ach, maličká moje...

Sedět u její postýlky, dívat se, jak usíná a u toho rozvíjet fantaskní myšlenky o tom, jaká asi bude v deseti, v patnácti, co bude studovat, jaký bude dělat sport nebo co jí vlastně bude zajímat.

11.10.2015 v 11:10 | Karma: 18,99 | Přečteno: 739x | Diskuse| Ostatní

Petr Vurbs

Malá dáma

„Máš kalhotky?“ „Nemám, už jsem ti přece říkal, že tátové nenosí kalhotky. Mám trenýrky.“ „Aha,“říká se znatelným zklamáním v hlase maličká a už jak to vyslovuje, přestává mi věnovat svou pozornost a pokračuje v upravování čepičky jejího miminka. Někdo, kdo nosí místo kalhotek trenýrky, jí přece nestojí za tolik zájmu.

14.12.2014 v 11:08 | Karma: 19,50 | Přečteno: 891x | Diskuse| Ostatní

Petr Vurbs

Na co máme hlavu? A na co maminku?

Ještě navečer v šest jsem si říkal, že už jsem dlouho nepsal, a nějaké to zamyšlení o tom, jak velké štěstí mě s maličkou potkalo a jak úžasně roztomilá a šikovná je, bych ze sebe mohl večer vyžvejknout. O dvě hodiny později bych ji chvílemi (čti pravidelně v intervalu tří minut) nejraději hodil přes zeď nedalekého bohnického ústavu a doufal, že si jí tam ráno budu moct bez otázek personálu vyzvednout.

17.10.2014 v 10:20 | Karma: 17,34 | Přečteno: 857x | Diskuse| Ostatní

Petr Vurbs

Dát dětství

Není to vždycky taková legrace a nepřetržitý příval pozitivních emocí, jak se nám někdy snaží namluvit „profesionální rodiče“ v magazínech, kde na jedné straně roztomiloučce poradí, jak naučit dítko dělat bobíček na nočníček, a na druhé prodají značkovou mast na opruzenou prdel (pardon, prdelku). Asi nikdo nemáme to „štěstí“, že bychom neustále prožívali naše rodičovství jen pozitivně, nikdy nás nepřepadly chmury (nerad bych plýtval slovem deprese, jak je oblíbeným zvykem) a neměli jsme všeho včetně toho malého prcka (v té chvíli tedy spíš rozmazleného parchanta) plné zuby. Přesto, anebo možná právě proto jsem si v poslední době několikrát bolestně uvědomil, jak strašné je být vylívat si svou zlost, nervy a únavu na tom nejcennějším, co máme. Na našich dětech.

28.9.2014 v 23:03 | Karma: 14,35 | Přečteno: 554x | Diskuse| Ostatní

Petr Vurbs

Humoresky z maličkého světa

Maličké už je dva a půl roku, mluví až moc a navíc u toho už dokáže docela přemýšlet. Respektive vymýšlet kraviny. Občas je to vyčerpávající, občas máme chuť jí poslat někam na venkov, kdyby si jí někdo chtěl na pár týdnů vzít. Ale také to přináší spoustu krásných chvil a úsměvných zážitků. A tady je takový malý výběr.

28.8.2014 v 9:00 | Karma: 11,62 | Přečteno: 469x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hromadná nehoda u letiště blokuje Pražský okruh, jedno z aut je na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  17:56

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Řidič auta taženého na laně si zamkl volant, neovladatelný vůz skončil v kolejišti

29. dubna 2024  17:52

K neobvyklé nehodě vyjížděli policisté a hasiči na místo nedaleko Hanušovic na Šumpersku, kde...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  17:20

Česko a Německo podle prezidenta Petra Pavla sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, na...

Čarodějnice bez ohňů? V části Česka vydali zákaz, hrozí požáry

29. dubna 2024  15:14,  aktualizováno  17:02

Ve Středočeském kraji se od úterý nesmí zapalovat oheň, a to ani na zahradách v blízkosti lesa nebo...

  • Počet článků 28
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 856x
Je mi 28 let. Vždycky jsem chtěl psát, ale až s narozením dcery jsem našel to správné téma. Na konci dubna 2014 mi vyšla první kniha A život je tu!.

Seznam rubrik